gallery/aytonoma_oximata

Αυτόνομα οχήματα:

πάντα θα χρειάζονται οδηγό, όπως και τα αεροσκάφη !

Το δεύτερο κατά σειρά θανατηφόρο δυστύχημα με αυτόνομο όχημα, αποδεικνύει οτι ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του αυτοκινήτου δεν μπορεί τελικά να προβλέψει πόσο απρόοπτα θα αντιδράσει ή θα συμπεριφερθεί ο ανθρώπινος παράγοντας στην άσφαλτο (πεζός ή οδηγός). 

 

Απ' ότι φαίνεται, τα αυτόνομα οχήματα θα πρέπει πάντα να έχουν στο τιμόνι έναν άνθρωπο σε εγρήγορση, όπως ακριβώς και τα αεροσκάφη.

 

Σε αυτή όμως την περίπτωση, πώς θα αντιμετωπιστεί η ανθρώπινη...αφηρημάδα;

Σαν αστραπή μεταδόθηκε σε όλο το Διαδίκτυο αργά το βράδυ χθες, η είδηση του θανάτου μιας γυναίκας στην Αριζόνα των ΗΠΑ, από αυτόνομο όχημα (ένα SUV Volvo της Uber) που απέτυχε να σταματήσει εγκαίρως. Στο όχημα επέβαινε οδηγός όμως τη στιγμή του δυστυχήματος το αυτοκίνητο ήταν στον "αυτόματο", δηλαδή πήγαινε μόνο του.

 

Είναι ο δεύτερος στη σειρά θάνατος από δυστύχημα με αυτόνομο όχημα και φυσικά πέφτει βαρύς πάνω στις αυτοκινητοβιομηχανίες που εδώ και πολύ καιρό περιγράφουν με τα λαμπρότερα λόγια το σύμπαν των αυτοκινήτων χωρίς οδηγό.  Το 2016, ένα όχημα της Τesla Motors που ήταν σε "αυτόματο πιλότο", δεν κατάφερε να αντιληφθεί καθόλου ένα ολόκληρο φορτηγό-γίγα με 10 ρόδες που έστριψε αριστερά μπροστά του και έπεσε πάνω του με φουλ ταχύτητα, με αποτέλεσμα ο 40χρονός οδηγός του Tesla να συνθλιβεί κάτω από αυτό...

gallery/aytonoma_oximata_2

(Στιγμιότυπο από το ατύχημα : μια άτυχη γυναίκα διέσχιζε το δρόμο εκτός διάβασης μαζί με το ποδήλατό της, όταν χτυπήθηκε θανάσιμα από ένα SUV που ήταν σε αυτόματο πιλότο.)

20/3/2018

Ένα από τα σημαντικότερα επιχειρήματα υπερ της αυτόνομης οδήγησης ήταν ότι θα μπορούσε να εντοπίζει εγκαίρως τους πεζούς ώστε να μην τους χτυπά, ακόμη και όταν διασχίζουν το δρόμο εκτός διάβασης - όπως έκανε και η άτυχη γυναίκα προχθές το βράδυ και όπως κάνουν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλες τις πόλεις του κόσμου. 

 

Το προχθεσινό δυστύχημα ωστόσο κλονίζει αυτόν τον ισχυρισμό και δείχνει ότι ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του αυτοκινήτου δεν μπορεί να προβλέψει επακριβώς πώς θα αντιδράσει ή θα συμπεριφερθεί ο ανθρώπινος παράγοντας (πεζός ή οδηγός) στην άσφαλτο.

 

Η Tesla ειδικά εξαγγέλει τα σχέδιά της με απίστευτες φανφάρες  - ο ίδιος ο Elon Musk έχει πει ότι μέχρι το 2019 οι οδηγοί θα μπορούν άνετα να κοιμούνται πίσω από το τιμόνι. Τέτοιους είδους ανακοινώσεις, είναι που ξετρελαίνουν τους οδηγούς και τους κάνουν να υπερεκτιμούν τις δυνατότητες της αυτόματης οδήγησης.

Πόσο μάλλον που η εξοικείωση με τα αυτοκίνητα έχει ήδη δημιουργήσει υπερ- άνετους οδηγούς που τρώνε, μιλάνε στο κινητό, ενώ είναι συχνό φαινόμενο οι γυναίκες να οδηγούν και να βάφονται ταυτόχρονα. Τι θα γίνει λοιπόν όταν ο δρόμος γεμίσει με αυτοκινούμενα ή ημι-αυτόνομα οχήματα;

Υποτίθεται ότι στατιστικά τα αυτόνομα οχήματα, θα έχουν πολύ λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με τα συμβατικά. Τι θα γίνει όμως αν οι οδηγοί υπερ-αφεθούν στον υπολογιστή τους, παρότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες φωνάζουν ότι ο αυτόματος πιλότος πρέπει πάντα να έχει και έναν πλήρως συγκεντρωμένο οδηγό  - όπως ακριβώς και στα αεροσκάφη;

 

 

Οι άνθρωποι αφαιρούνται υπό κανονικές συνθήκες, τι θα γίνει αν δεν έχουν καν τα χέρια τους στο τιμόνι; Πόσο έγκαιρα θα καταφέρουν να επέμβουν;

 

 

Η General Motors ήδη εισήγαγε τεχνολογία που "παρακολουθεί" το βλέμμα του οδηγού και ελέγχει αν κοιτά το δρόμο ενώ στα οχήματα της Tesla, ο αυτόματος πιλότος σταματά να λειτουργεί αν ο οδηγός αγνοεί την ένδειξη "πιάστε το τιμόνι", όταν του το ζητά το αυτοκίνητο...

Φυσικά, έχουν ήδη εντοπιστεί περιπτώσεις οδηγών που όπως και με τη ζώνη ασφαλείας, βρίσκουν τρόπους να ξεγελάσουν το σύστημα, π.χ. σφηνώνοτας ένα πορτοκάλι ή ένα μπουκάλι νερού στο τιμόνι.

Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά αποδεικνύουν ότι η τεχνολογία δεν είναι έτοιμη ακόμη και οι δοκιμές στους δρόμους θα πρέπει, αν πραγματοποιούνται, να γίνονται υπο μεγαλύτερες συνθήκες ασφαλείας...

Στις ΗΠΑ εδώ και καιρό ο δημόσιο  διάλογος για το αν είναι επαρκής ο έλεγχος στα αυτόνομα οχήματα που δοκιμάζονται στους δρόμους είναι ανοιχτός εδώ και καιρό. Ομοσπονδίες εργαζομένων στις μαζικές μεταφορές, ΜΚΟ και άλλοι φορείς διαμαρτύρονται ότι οι κυβερνήσεις παραέχουν δώσει το ελεύθερο στις ιδιωτικές εταιρείες μόνο και μόνο γιατί πρόκειται για μια αγορά δισεκατομμυρίων.

 

 

Αναδημοσίευση από:underwriter.gr